Pages

Saturday, July 9, 2011

Kisah Si Papan batu

Hye hye hye

Hissshh. Baru dapat online. Kenape ye. Sebab aku busy buat keje ke? Hoho. Keje apelah yang aku nak wat tyme cuti panjang ni. Cuti macam cuti musim panas kat negeri omputeh je. 4 bulan tu. Hahaha. Tadi takde elektrik. Naseb baek tak mati kering. No electric, so automatic la internet takde kan. Nak on laptop pun susah. Bateri laptop aku ni dah semput dah. Tinggal sejam je lagi hayatnye. Haru~

Mase aku tengah tunggu current datang balik, aku pun duduk la lepak kat ruang tamu tu. Bukan lepak ngan kutu2 k. Bermesra ngan mak bapak aku la. Merapatkan silaturahim. Hahaha. Sambil-sambil tu plak bace la majalah Mastika yang aku tak tahu tahun bile ntah aku beli. Aku ni suke membaca, tapi baca buku-buku bukan ilmiah macam tu la, komik, majalah hiburan, etc.. Kalau nak harapkan aku baca buku ilmiah.. Hum,. lecture notes ley la kot. lagi ringkas dan padat kan. Hiuhiu ;)


Ngeh ngeh. Jumpa gak aku gamba mastika ni kat internet. Haa. Memang betol keluaran yang ni la yang aku bace. Alaaahhh. Bila tu tak kisah la. Ada satu artikel tu penulis tu cite sal mase beliau belaja kat primary school dulu. Beliau dan kawan-kawan tak menulis guna buku latihan yang macam bebudak skang ni (termasuklah aku ye), tapi guna papan batu. Awww. Papan batu?

papan batu

Menurut cite mak aku yang sempat merasa guna papan batu ni, zaman 70-an, kalau nak tulis pakai chalk yang biasa cikgu guna kat papan tulis tu. nak padam lak guna kain lembap. Waahh. Syok la macam tu kan. Hahaha. Tak perlu bawak buku berat-berat gi skolah macam budak-budak sekarang. Beg sampai 4 kilo berat bawak buku je, Hoho. Takpelah, mane taw berkat bawak buku berat-berat dapat la jadi orang yang berjaya untuk nusa dan bangsa nanti. ;)

Mak aku cite lagi, kan mase darjah 1 mesti belaja buat benda alah up-down tu. Untuk biasakan murid menulis.


Buat atas papan batu tu, first sekali, wat kaler kuning. Pastu, wat kaler biru. Sambung wat kaler lain, sampailah habis papan batu tu. Anta kat cikgu. Cikgu kate betol, tick besar-besar kat papan batu tu. Wahhh.. tepok tangan. Senang cite macam tu. Hahaha. Mase exam je guna kertas betol. Aku tanye la mak aku, wujud ke mesin photostat mak? Ngenggg. Fotostat manual je la mak aku cakap. 

Err. Cane tu fotostat manual? Hahaha. Amek mesin taip yang bunyi tekkk ketekk ketekk tu. Ala mesin taip lama tu. Kalau tak taw, macam ni la wajah nye.

mesin taip lama

Pas taip soalan kat kertas tu, amek carbon paper, roll ngan ink. Fuhhh. Bayangkan ada 40 orang student dalam satu kelas, nak buat roll ink tu 40 kali? Bukan nye satu subjek je. Gile lah. Tapi ape-ape pun orang dulu memang hebat dan sabar sebab dapat buat macam tu. Especially cikgu-cikgu kan. ;) 

Mase aku sekolah rendah aku sempat jumpa kertas kosong yang tak puteh tu je. Macam kertas recycle pun ade jugak. Huhuhu. Takpe, kalau takde kertas tok tulis lagi haru kan. 

Zaman dah berubah, macam-macam ade dah sekarang untuk kemudahan budak-budak skola.

Dah la. Tu je. Bye

Nota kecik : Macam Ipad lak papan batu tu -.-

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...